Filmový festival v Cannes tvoří spolu s těmi v Benátkách a Berlíně trojici nejvýznamnějších filmových přehlídek na světě. A vzhledem k tomu, že 78. ročník této slavnosti filmu začíná již 13. května, vedení festivalu oznámilo lineup snímků, které si v Cannes odbydou svou premiéru.
Eddington
Hlavní soutěž canneského festivalu letos nabídne hned několik nových filmů od zavedených režisérských jmen. Mezi ně patří i Eddington, novinka Ariho Astera, jedné z klíčových osobností současného filmového hororu.
Asterův čtvrtý celovečerní počin pojednává o městečku v Novém Mexiku, které se v časech covidové pandemie začíná hroutit pod tíhou dezinformací a střetu dvou lokálních osobností, šerifa Joea a starosty Teda Garcii. Na základě předestřené zápletky si pak Eddington vysloužil od médií nálepku „covidový western.“ A i když je to označení vskutku stylové, pravděpodobně nebude zdaleka dostačující. Aster totiž umí ve svých filmech, jako jsou Midsommar a Děsivé dědictví, velmi originálně mísit psychologickou tíživost s hororovým vyprávěním a vytvářet tak myšlenkově i umělecky vrstevnatá díla.
Zatím to nevypadá, že by to v případě jeho nového snímku mělo být jinak, a to navzdory tomu, že tentokrát Aster do svého mixu přidává i satiru. V hereckém obsazení pak figurují taková jména jako Joaquin Phoenix (Walk The Line), Pedro Pascal (Gladiátor 2), Emma Stone (Chudáčci) nebo Austin Butler (Elvis).
Phoenician Scheme
Také nový film oblíbeného režiséra Wese Andersona zabojuje o Zlatou palmu, hlavní cenu festivalu. Phoenician Scheme už má navíc naplánovanou českou premiéru pod názvem Fénické spiknutí - kvality alespoň tohohle kousku tak budeme moci od 5. 6. posoudit osobně. Vzhledem k tomu, že si Anderson i přes slabší kariérní momenty drží vysokou úroveň, není třeba se příliš obávat.
Děj filmu se soustředí na postavu bohatého průmyslníka Zsa-zsa Kordy, který v krátkém období přežil šest pokusů o atentát. Po těchto zážitcích blízkých smrti se Korda rozhodne vyhledat svou odcizenou dceru Liesl, aby jí mohl odkázat veškeré své jmění a zároveň ji využít při pátrání po tom, kdo mu usiluje o život.
Wes Anderson si během své, už téměř třicet let trvající, kariéry vypěstoval na první pohled rozpoznatelný vizuální styl tvořený využíváním výrazných barev a čím dál vyumělkovanějších kulis. Tato stylizace ale často kontrastuje s melancholickými až depresivními motivy a tématy. I když se příběh Phoenician Scheme, soudě dle prvních trailerů, ponese v odlehčenějším duchu, většina klasických Andersonovských propriet, jako jsou vizuální osobitost a plejáda významných hereckých jmen, zůstává. Ústřední postavu si zahrál Benicio Del Toro (Sicario) a jeho dceru ztvárnila zatím nepříliš známá Mia Threapleton. Ve filmu uvidíme také Michaela Ceru (Scott Pilgrim proti zbytku světa), Toma Hankse (Forrest Gump), Bryana Cranstona (Breaking Bad), Benedicta Cumberbatche (Sherlock), Scarlett Johansson (Avengers), Jeffreyho Wrighta (Batman) a další.
The Mastermind
Kelly Reichardt je jako režisérka a scénáristka jedním z výrazných hlasů současné americké nezávislé kinematografie. Její díla se vyznačují minimalistickým pojetím, dějovou střídmostí a častým zaměřením na postavy z dělnické třídy. Tyto charakteristiky ji ale neomezují v tom pracovat v rozmanitém žánrovém rozpětí, což dokázala například natočením westernu Meek's Cutoff.
Nejnovější počin Reichardt bude evidentně v rozvíjení různorodosti její kariéry pokračovat. Snímek The Mastermind má být heist filmem o skupince zlodějů umění vedených živořícím tesařem, kteří se v 70. letech vloupou za bílého dne do muzea a ukradnou čtyři obrazy. Při pokusu o jejich prodej ale narazí na problém s dokázáním pravosti.
Podle dostupných informací Kelly Reichardt skrze formu heist filmu zkoumá život sociálně nezajištěných Američanů v 70. letech minulého století, kdy byla americká společnost oslabena traumatem z války ve Vietnamu. Vidět takovou snahu o netradiční pojetí ustálených žánrových konceptů vždy potěší, obzvlášť když za nimi stojí talentovaní filmaři. Režisérka navíc do hlavní role ulovila Joshe O’Connora, hvězdu loňských Challengers od Lucy Guadagnina. Snad se tedy dílo podaří a my se dočkáme stylové indie podívané, která bude v hlavní soutěži konkurovat výše zmíněným “velkým” filmům.
Pillion
Pravděpodobně nejvíce zapadlé díloz těchto pěti vybraných, a taky jediné zařazené v soutěžní sekci Un Certain Regard, která oproti Hlavní soutěži představuje méně mainstreamové snímky, často také od méně známých tvůrců. Pillion do této kategorie spadá naprosto přesně.
Film debutujícího režiséra Harryho Lightona by vypráví příběh nepříliš průbojného mladíka Colina, který se stává submisivním partnerem staršího charismatického motorkáře Raye. Díky intenzivnímu, ale toxickému vztahu s Rayem se Colin dostává do motorkářské queer komunity, kde si musí zodpovědět otázku, jestli být pasivní je skutečně to, co chce od života.
Vedle originálního a odvážně zvláštního námětu na snímek láká i obsazení hlavních rolí. Colina ztvárnil Harry Melling, představitel bratrance Dudleyho ze série o Harrym Potterovi a v posledních letech herec se stále zajímavějším výběrem projektů. Postavu Raye si pak zahrál Alexander Skarsgård (Seveřan), švédský sympaťák schopný výborně zahrát záporné a komplikované charaktery.
Highest 2 Lowest
S remaky to bývá těžké. Často jde bohužel jen o pokusy těžit ze slávy významnějších originálů. Občas se ale najdou výjimky, které dokáží původní film nekopírovat, a místo toho nabízí na danou látku neotřelý pohled. A takovým případem snad bude i Highest 2 Lowest, americký remake snímku Tengoku to džigoku legendárního japonského filmaře Akiry Kurosawy (Sedm samurajů).
Film z roku 1963 vyprávěl příběh manažera továrny na výrobu bot, po kterém je požadováno výkupné za život jeho syna. Když se ukáže, že se zločinci spletli a obětí únosu se stal syn jednoho z továrních zaměstnanců, čelí průmyslník morálnímu dilematu. Režisér Spike Lee (BlacKkKlansman), věnující se po většinu své kariéry tématům spjatým s afroamerickou komunitou, zasadil děj nové verze do současného New Yorku a z hlavní postavy, ztvárněné Denzelem Washingtonem (Equalizer), udělal hudebního producenta.
Tato tvůrčí sestava i časoprostorové ukotvení příběhu zní velmi nadějně a mohli bychom se tak dočkat předělávky, která zvládne zajímavě přenést myšlenky originálního počinu na nové kulturní reálie a zároveň tnout do problémů americké společnosti. Highest 2 Lowest bude v Cannes promítáno mimo soutěžní sekce.
P. S.
Zveřejnění seznamu filmů, které budou letos v Cannes uvedeny, přineslo i dvě překvapení. Tím příjemným je zařazení českého snímku Karavan režisérky Zuzany Kirchnerové do soutěžní kategorie Un Certain Regard. Od roku 1994, kdy se na festivalu promítalo surrealistické drama Jana Švankmajera Lekce Faust, se jedná o první český celovečerní film, který se dostal do canneského oficiálního programu.
Méně příjemné už je zjištění, že se dramaturgové přehlídky rozhodli nezařadit do hlavní soutěže nový počin režisérské ikony amerického nezávislého filmu Jima Jarmusche. Díla této osobnosti mívají na francouzské riviéře své premiéry s jistou pravidelností, toto rozhodnutí je tudíž trochu zarážející. Snad se Jarmuschova komediálního dramatu Father, Mother, Sister, Brother s Cate Blanchett a Adamem Driverem v hlavních rolích dočkáme aspoň v pozdější fázi letošní filmové sezóny, a ne až na 79. ročníku festivalu v Cannes.
Text: Daniel Havránek