Od queer subkultur po český rap, Pop Messe spojuje

Nabitý program letošního ročníku Pop Messe v pátek pokračuje. Nabízí něco pro každého – od dreampopu přes avantgardy a hudbu jako z klubu, až po rozdílné světy vogue a klasického českého rapu. Pop Messe je festival pro všechny.

Autoři fotek

Publikováno: 26. 7. 2025 – na 6 min

Dnes nás při příchodu vítá zatažená obloha. Neprší, zato se ovíváme dlaněmi, abychom trochu rozproudili dusný, těžký vzduch kolem nás. Lehce po čtvrté areál zeje prázdnotou a není zatím slyšet ani hudba.

Pak přichází brněnská pětice whyohwhy, která za svou krátkou kariéru získala pozornost široké veřejnosti – hlavně díky svým nominacím na cenách Anděl. Pódium Velodrom stage převezmou dvě zpěvačky, Barbora Hora a Soňa Amran. Dohromady začnou show a jako dvě sirény z moří lákají svým zpěvem skoro všechny návštěvníky i nově příchozí.

pop-messe-25-den-2-1.jpg

Jejich show je éterická. Zpěv doplněný o kytary a bicí nabírá až nadpozemského dojmu. V textech se prolínají sociální témata doplněná o mytologická přirovnání. Zpěvačky na konci divákům poděkují, vyjádří podporu Palestině a LGBTQ+ komunitě a za hlasitého potlesku odchází.

Na Future Is Now stage začíná britský rapper nameisbliss. Jeho flow, doplněná o jazzové beaty, dává jeho show až hypnotický nádech. Doprovází nás na našem malém okruhu po stáncích.

pop-messe-25-den-2-2.jpg

Kromě piva a kafe tu jde sehnat i spousta zahraniční kuchyně – tacos, pizza, egyptský klasiky, bum bo nam bo. Navícje tu i dost dobrá fashion malých lokálních brandů s dost cool designama. Lidé často zapomínají, že návrhářství je umění jako každé jiné. Chce to talent, aby to vypadalo dobře. Co se týče brněnského představení svých návrhářů a značek, u nás talent rozhodně je.

Na Velodrom stage potom začíná česká alternativní klasika Načeva. Jejich stylem je zhudebnění české undergroundové poezie – excentrická vokalistka na stagi za hudebního doprovodu spíše přednáší než zpívá. Jsou známí a přitáhnout tak decentní crowd.

pop-messe-25-den-2-3.jpg

Naše kroky ale směřují za Velodrom, na BRNO stage. Tam se rozjela party, kterou může kdekdo závidět. Kewu je jméno často spojované s akcemi Addict a umělcem NobodyListen, který na Pop Messe vystoupí v sobotu.

Kewu hraje vogue, grime, baile funk. U nás se to moc neslyší, takže dost lidí tady má první příležitost seznámit se jak s novými styly klubové hudby, tak s ballroomem.

Ballroom zastupují tanečníci z Kiki House of Velvet, vedení jejich otcem Viktorem Velvetem. Ballroom je subkultura, která se zrodila v USA, ale přerostla do celého světa. V rámci ní se tančí vogue, výrazný taneční styl. Ačkoli je její zrod kreditován hlavně afroamerické LGBTQ+ komunitě, je to subkultura pro všechny. Ballroom dává prostor expresivitě a sebevyjádření všem, kteří se cítí být svázáni.

pop-messe-25-den-2-4.jpg

Jejich styl je svůdný, excentrický, ostrý. Láká nejen všechny posluchače Charlie XCX a altyny, ale i rodiče, starší generace, děti. Je to tanec pro všechny, tvořen tak, abychom se cítili dobře – je to safe space pro pohyb, sebevyjádření a llásku. Není divu, že moves tanečníků vtahují všechny posluchače bez rozdílů, a ti se kroutí do rytmů hudby Kewua.

Ventolin je jedním z nejočekávanějších jmen dneška. Pod pódiem se shlukují lidi, čekají a natěšeně doktora vyhlíží. Brno už navštívil na jaře, ale lidi jeho svérázného stylu nemají nikdy dost.

On nás přivítá trackem Sovy a spustí neuvěřitelně multitaskingovou one-man show. Mezi tanečními pohyby podobnými na Jackie Chana, zpěvem, ovládáním synťáků a bušením do činel je divu, že má čas dýchat.

pop-messe-25-den-2-5.jpg

Od boxovacích pytlů přes houby až k candátům, Ventolin nám zazpívá o všem možným. Páruje to s chytlavými elektronickými melodiemi jako ze sci-fi z 80. let. Je to odlehčení, zábava, dav je dobře naladěný a hýbe se.

Tahle nálada se táhne i přes koncert Night Tapes, estonské kapely zpívající dreampop. Nejvýraznějším prvkem je vokál zpěvačky, který je éterický. To doplňuje i její vzhled a oblečení, které mi připomíná fiktivní zpěvačku Daisy Jones ze seriálu Daisy Jones & The Six. Je to ikonické vystoupení, hudba o něco pomalejší, jak se nad areálem stmívá. Jejich hudba je tak snová, až se nám pomalu začnou klížit oči.

pop-messe-25-den-2-6.jpg

Z ospalé nálady nás prudce budí James Cole. Jedna polovina legendárního Supercroo se nám představuje svýma heavy bars a songama, do kterých všichni kýveme hlavama. Jeho nový album DONE se odlišuje tématicky od předchozí tvorby. James Cole vystřídal drogy a hoes za rapování o rodině a životě. Mnozí můžou postrádat jeho starší tvorbu, přeci jen jde o dost jiné album. Svým zarytým fanouškům ale zarapuje první část nejznámějšího Supercroo songu Pulzni Hajzl. I po dvaceti letech to jde dělat fakt dobře.

Roisín Murphy pak k půlnoci uzavírá hlavní program. Jde o jednu z královen art-popu, která ve své tvorbě mixuje nejen elektroniku, ale i disco, ze kterého se v 90. letech zrodila v kapele Moloko. Tahle irská zpěvačka je výrazná nejen svým silným jazzovým hlasem, ale i svou show.

Nejen že nás na začátku jumpscarne z velké obrazovky za sebou. Roisín mění kostýmy, výrazné a docela ikonické černé oblečení – bunda připomínající krunýř, čepice podobná chocholu. Na krku jí visí náhrdelník s umělohmotným dítětem v životní velikosti. Je prostě avantgarda, živoucí art-pop.

pop-messe-25-den-2-7.jpg

Její hudba se zdá svým zvukem místy zneklidňující a i zpěvačka sama se pohybuje trhavě, za ní grafika jako z Dextera. Roisín se zároveň nebojí rozbít image – během jedné z prvních písní slézá k barikádě, a zatímco zpívá, tak se fotí a objímá s fanoušky, co na ni čekali.

Kvůli nočnímu rozjezdu nám uniká její největší hit Ramalama (Bang Bang), ale věříme, že to je pecka. Na lavičkách Velodromu stále sedí spousta lidí, kteří určitě nejdou spát, a čekají na DJ sety co trvají do rána. My už jdeme, ale zítra jsme zpět.

Text: Alena Lavrenčíková
Foto: Barbora Kaufmann